4К-фільми на Smart TV: міфи і реальність

Варто тільки поцікавитись про те, що хорошого відбувається зараз у сфері відео, як десятки «експертів» кинуться завалювати вас термінами і перерахуванням нових технологій: 4К, HDR, стрімінг, квантові точки і т. д. і т. п. Але при спробі дізнатися, хто ж з них всім цим користується, більшість підуть від відповіді. Мовляв, вмісту немає, дивитися нема чого. Але дозвольте, як так?! Адже 4К-телевізори продаються вже багато років. І ось що я на це відповім: інакше й бути не могло! А чому — про це і поговоримо.

dckiksbsuyomwbs1paqs

Для початку трохи загальнодоступної інформації. Відео з роздільною здатністю , а точніше — UHD, в даний час, звичайно ж, існує, але його все ще дуже мало. Так, з моменту випуску першого UHD-телевізора пройшло вже, страшно подумати, більше п’яти років, що за мірками цифрової техніки — епоха, однак диски з фільмами в такому дозволі випускаються лише менше року. При цьому з російською мовою їх на даний момент всього… 35, причому деякі містять переклад тільки у вигляді субтитрів. Дисків без перекладу лише в 4,5 рази більше. І всі вони офіційно в Росії НЕ продаються.Їх потрібно замовляти за кордоном, причому в різних країнах, тому що навіть в США продаються не всі випущені в 4К фільми. Диски ж з перекладом потрібно відстежувати з особливою ретельністю, тому що авторинг для регіонів роблять різний. Добре, що регіонального кодування у них немає.

Втім, диски — для більшості користувачів вже не варіант, багато хто взагалі не розуміють сенсу в їх купівлю. Але, як не дивно, на просторах інтернету фільмів в 4К не набагато більше, причому 95% викладених на трекерах — підробки! Це ріпи, зроблені за допомогою відеозахоплення з HDMI-виходу UHD-плеєра. До речі, спритні автори цих ріпів стали програмно додавати до них теги HDR. Адже споживач хоче отримати відео з найдосконалішою технологією, а раз є попит — буде і пропозиція. Одна проблема — до оригіналів на дисках це не має ніякого відношення.Тому й виглядають ці ріпи якісним апскейлом Full HD-відео.

Чи означає це, що фільми в 4К ми і не побачимо? Аж ніяк, все тільки починається! І незалежно від того, чи ви будете розглядати UHD Blu-ray диски в якості джерела чи ні, вам знадобиться новітній телевізор. Саме новітній, а не просто 4К! Причому він неодмінно повинен бути Smart TV, тому що відеосервіси, доступні через Smart TV, будуть другим основним джерелом оригінального 4К-контенту. І без Smart TV ви його не побачите.Скажемо більше, Smart TV і є головна причина появи 4К-відео в телевізорах, і найголовніша складова, на яку потрібно звертати увагу при виборі моделі телевізора. Вона — наріжний камінь всього прогресу в цій сфері, його основа і його майбутнє. Ось про нього детальніше і поговоримо.

Цілющий криза

Проект Smart TV з’явився як вихід з кризи, який почав накривати виробників і саме телебачення в кінці нульових — воно перестало бути актуальним засобом інформації, і не тільки в плані новин. Комп’ютери у всіх проявах давали користувачеві не тільки можливість вибору будь-якої точки зору, але і забезпечували головне — можливість дивитися «що хочу і коли хочу». Кіно і решта відео активно йшло в інтернет, спроба заборонити торренти зазнала фіаско, а доходи кабельних мереж почали витікати таким компаніям, як TiVo, VooDoo і Netflix.У результаті в очах просунутих користувачів звичайний телевізор став перетворюватися в анахронізм начебто кнопкового телефону, який може виконувати лише одну функцію.

Відповіддю і стала концепція Smart TV. Як вона виглядає і як їй користуватися, сьогодні знають всі. Коротко — у телевізора є головне меню з додатками-віджетами, які дають доступ до бібліотек фільмів, передач і online-транслляций, наданих провайдерами. Частина фільмів в них платні, можна вибирати якість відео, оформляти передплату і т. д. Щоб не було проблем зі швидкодією «заліза», все побудовано на хмарних технологіях, а в телевізор викачуються не програми, а по суті гіперпосилання на відеосервіси, ігри та інше.При цьому, щоб не обмежувати можливості телевізорів, їх перевели на повноцінні операційні системи Android, Firefox, Tizen, WebOS.

Але це лише частина інформації, офіційна і публічно проговариваемая. Незважаючи на зовнішню схожість з концепцією смартфонів, Smart TV кардинально відрізняється тим, що ні програми, ні контент в телевізор не закачується взагалі можливий тільки потоковий перегляд, а записати фільм, так і будь-яке відео не можна в принципі. Більш того, у сучасних версіях ОС для розумних телевізорів відключають навіть можливість записувати цифрові трансляції, прийняті тюнером. Тобто подивитися те, що хочеться у вільний час, без зв’язку з провайдером неможливо.

Піратство як головна проблема

Власне, це і є одна з головних схем захисту від піратства, яку виробники телевізорів надали правовласникам. Однак її для переходу на 4К-контент було мало. Якщо пам’ятаєте, до своїм першим 4К-моделям компанії Sony і Samsung самі надавали пакет фільмів в 4К. Перша на спеціальному медіаплеєрі, друга — на жорсткому диску. В обох випадках були зашифровані файли, а плеєр ще і не працював за межами США і Японії, але, незважаючи на все це, фільми з них потрапили в мережу.Це різко охолодило запал і виробників, і студій, після чого вони стали видавати 4К-контент буквально по крихтах.

Наприклад, супутникові провайдери, спочатку поставилися до переходу на 4К-мовлення з великим ентузіазмом, досі надають, по суті, тільки демоканалы з таким дозволом, показують види природи і короткі документальні фільми, але ніяк не ігрове кіно.

Більш того, Netfix, Amazon та інші відеосервіси також не поспішають викладати фільми в 4К, поширюючи лише малозначні стрічки і деякі серіали з цим дозволом. А все тому, що досі існують лазівки, що дозволяють зберегти таке відео, наприклад, з допомогою звичайного комп’ютера, на який встановлюються додатка цих відеосервісів. Власне, ті деякі файли з оригінальним 4К-відео, які можна знайти в мережі, і потрапляють на трекери таким чином. Саме з-за цього контенту в 4К поки ще дуже мало.

Три чарівні літери

Щоб ускладнити життя піратам, придумали ще одна фічу — HDR. Звучить дивно, не сперечаюся, але в цьому і полягає вся принадність рішення. Справа в тому, що відео з розширеним динамічним діапазоном для сумісності між пристроями забезпечують паралельними метаданими — ми не раз писали про це. Виняток — HLG, але про плани підтримки цього формату студіями та провайдерами нічого і не йдеться.

Відеосервіси не вимагають передачі метаданих від пристрою до пристрою — все програється в одному апараті, тому метадані можна не укладати сам відеофайл, а передавати паралельно, та ще й з постійною звіркою відповідності з попереднім відео. Так відбувається не на всіх відеосервісах: наприклад, на YouTube метадані прописуються у відеофайлах, які користувачі самі там і викладають. Але варіант з більш складним кодуванням, судячи з усього, працює непогано — пірати не змогли викласти ще жодного епізоду того ж «Людини у високому замку», який Amazon транслює з HDR.

У підсумку правовласники почали випускати більше в 4К, але поки ще чекають збільшення бази пристроїв для відтворення контенту. Як ми і говорили, все тільки починається!

До речі, HDR став ще й потужним драйвером розвитку всіх відеопристроїв, і мова в даному випадку не про підвищення яскравості телевізорів та проекторів — це лише один з параметрів, який буде поліпшуватися. Важливіше контрастність, адже вона власне показує динамічний діапазон, який і повинен розшириться для відповідності вимогам HDR. Необхідність її збільшення змусило виробників телевізорів зокрема знову повернутися до використання прямої або килимової підсвітки матриць, що дуже добре.Як і говорили, щоб насолодитися усіма принадами нового контенту, потрібен новітній телевізор, і ніяк інакше.

Важливість системи

Але який саме? А в цьому питанні дуже багато чого буде визначати операційна система, на якій працює апарат. Погляньте на смартфони: якість виконання, ексклюзивні сервіси, крутизна бренду не врятували ні Nokia, ні Blackberry, а левову частку ринку заповнили моделі на Android. Чому? Думаю, що велику кількість додатків, які створюють у всьому світі завдяки відкритості й доступності цієї платформи. Для телевізорів на Android TV це буде означати можливість установки маси додатків від незалежних відеосервісів, ще не поглинених глобальними гравцями на кшталт Okko.А також встановлення програм не з офіційного магазину, а з флешки — така можливість у Android TV, як і в звичайному Android для смартфонів на відміну від інших систем не закрита, що деяким користувачам теж може бути цікаво.

У нас на Android TV продаються телевізори поки тільки однієї марки Sony. Є ще кілька компаній, що вибрали цю систему, але поки у Sony найактуальніша версія. У новій лінійці варто Android TV 6.0 Marshmallow, куди не тільки додали нові функції, але ще виправили деякі, скажімо так, особливості системи минулих поколінь. Зокрема, тепер всі додатки за замовчуванням встановлюються в постійну, а не оперативну пам’ять пристрою, що значно підвищує швидкодію, особливо якщо встановлено і активно використовується кілька програм.

Для перевірки роботи сервісів, що пропонують фільми в 4К, був обраний 65-дюймовий Sony KD-65XE9005. Він, звичайно, недешевий, коштує 229 990 рублів, але зате на ньому можна було не напружуючись побачити всі нюанси трансляції в 4К — екран великий, з прямою підсвічуванням матриці (тобто реальний динамічний діапазон дійсно широкий). Крім того, 16 ГБ оперативної пам’яті давали надію на відсутність збоїв при перегляді. Додаткових додатків ставити не стали, тим більше що сервісів, які транслюють фільми в 4К в Росії доступно поки що зовсім мало, і в підсумку вибрали встановлений Okko.

Повнометражні фільми з таким дозволом в пакеті цієї компанії можна перерахувати по пальцях однієї руки. Є тут і знаменита «Територія», яку обіцяли випустити в 4К ще пару років тому, і «Мерзенна вісімка» від Тарантіно, що було вже набагато цікавіше. Чому? Обидва фільму явно транслювалися з відео в H. 265, але, мабуть, з різних серверів. «Територія» виглядала по-різному: при стабільному доступі до інтернету бітрейт змінювався дуже помітно, що виражалося в чистих великих планах з ідеальним задником, то у великій кількості артефактів і зниженні дозволу на загальних планах.Швидше за все, спочатку «Територію» закодували з дуже великим бітрейтом, який при трансляції динамічно зменшувався в залежності від швидкості з’єднання. «Вісімку» ж явно кодували більш економно, тому якість під час перегляду було більш стабільним: чисті пейзажі, не спотворені шумом і артефактами, темні сцени без великої зернистості — приємно подивитися! Руху в кадрі теж подавалися явно краще.

Відрадно, що телевізор не вносив в картину відсебеньок — фарби були настільки ж натуральні, що і на прем’єрних показах, а до контрастом не виникло жодних претензій. І яскравості вистачало, і рівень чорного був хороший.

Висновки з тіста можна зробити наступні. Вибирати телевізор сьогодні стало ще складніше, ніж раніше — більше чинників потрібно враховувати. А при установці краще відразу забути про «гарних» бездротових рішеннях при підключенні до інтернету — швидкість і стабільність з’єднання для перегляду 4К важливіше всіх інших складових. І навіть незаперечну репутацію бренду тут не допоможе. Але вибравши правильний варіант, ви легко можете користуватися всіма благами розвитку відеотехнологій.

Leave a Reply

*

captcha *